Ve Fuji zvítězil Alonso!!!

13. říjen 2008 | 15.24 |
› 

Po Grand Prix Singapuru se Fernando Alonso nechal slyšet, že s dalším vítězstvím v letošní sezóně nepočítá. Španěl však v Japonsku vyhrál a připsal si druhé prvenství v řadě. Ovšem i tentokrát značnou roli sehrálo štěstí, či spíše Lewis Hamilton, který v první zatáčce odsunul favority závodu o několik pozic dozadu.

Očekávaný souboj Ferrari a McLarenu ve Fudži skončil hned v úvodu závodu, klíčové momenty nastaly v první zatáčce a o několik okamžiků později v zatáčce číslo 10.

Lewis Hamilton startoval do závodu z pole position, ale po několika metrech se před něj dostal z druhého místa startující Kimi Räikkönen. Hamilton zřejmě na okamžik zapomněl, že McLaren odložil stranou přístup "vítězství za každou cenu" a se ztrátou vedení se nechtěl smířit. Při nájezdu do první zatáčky nasměroval svůj vůz pod Räikkönena a začal brzdit velmi pozdě. Ve smyku projel zatáčku rovně, čímž zamezil finskému rivalovi zatočit a následovaly výlety mimo trať.

Když se dva perou, třetí se směje. Tím třetím vzadu tentokrát byli dva jezdci, Kubica s Alonsem, kteří se incidentu vyhnuli a v uvedeném pořadí se dostali na čelo závodu. V první zatáčce také narazil Kazuki Nakadžima do Davida Coultharda. Pro Japonce to znamenalo cestu do boxů pro nové přední křídlo, pro Skota konec závodu poté, co mu prasklo poškozené zavěšení kola, kterému následoval náraz do bariér.

Na Hamiltonův manévr v první zatáčce doplatil i Felipe Massa a zůstal na pátém místě, za ním byl Hamilton, dále pak Räikkönen. Druhý klíčový okamžik závodu nastal v druhém kole při souboji mezi Hamiltonem a Massou. V šikaně č. 10 byl při brzdění Massa trochu dlouhý, čehož na vnitřní stopě využil Hamilton. V druhé zatáčce šikany ale nenechal Massovi na vnitřku žádné místo a Brazilec se dostal krátce mimo trať. A při návratu na asfalt do Hamiltona lehce narazil.

Britův McLaren se roztočil a zůstal stát proti směru jízdy. Hamilton tak musel čekat, až projede celé startovní pole a teprve poté mohl pokračovat. Nejdříve však zamířil ke svým mechanikům. Massa zůstal stát po směru jízdy, takže pokračoval ihned.

Nedlouho poté vedení závodu oznámilo, že jsou vyšetřovány incidenty mezi vozy Räikkönena, Massy a Hamiltona. Výsledkem byly dvě penalizace průjezdu boxovou uličkou. Tu první dostal Hamilton za vytlačení Räikkönena mimo trať v první zatáčce, tu druhou Massa za náraz do Hamiltona v šikaně č. 10.

V té době se také dostaly na řadu první plánované zastávky v boxech, kterých využil Fernando Alonso, aby se probojoval před Roberta Kubicu. Španěl vydržel na trati déle a z boxů se vrátil před polského jezdce BMW Sauberu.

Alonso dostal na prostřední úsek závodu o něco méně paliva než Kubica, ale rychlou jízdou si vybudoval dostatečný náskok, který mu umožnil vedení pohodlně udržet až do cíle.

Po ztrátě vedení se Kubica dostal do přímého souboje s Kimim Räikkönenem, který na trati předjel Jarna Trulliho a brousil si zuby na druhé místo. Heikki Kovalainen, který jezdil od začátku závodu na třetím místě, totiž musel po sedmnácti kolech odstoupit. Na vině byla technika a Fin odstavil svůj vůz vedle trati.

Räikkönen zůstal na trati před druhou zastávkou v boxech déle než Kubica, ale na druhé místo to nestačilo. Fin vyjel z boxové uličky jen těsně za Polákem a rozhodující roli v tomto souboji možná sehrál Nico Rosberg, který chvíli váhal, než před sebe pustil Räikkönena, který ho předjížděl před svoji druhou zastávkou o kolo a snažil se co nejvíce stáhnout náskok Roberta Kubicy.

Nejnapínavější okamžiky poslední části závodu připravili znovu Kubica s Räikkönenem. Souboj o druhé místo totiž pokračoval dále a Fin se několikrát pokusil o předjetí, ale nikdy mu to nevyšlo a navíc jednou vyjel mimo trať. Toho využil Nelson Piquet, který se za bojující dvojici dotáhl, ale chvíli poté všichni zvolnili a spokojili se s aktuálním pořadím. Piquet navíc chyboval v zatáčce č. 5.

Hlavní favorité o titul bojovali většinu závodu v druhé desítce o pozice, přičemž Hamiltonova snaha vyšla naprázdno. Dvanácté místo v cíli znamenalo nula bodů. Ale Massa svůj boj nevzdal a postupoval směrem vpřed relativně rychle. Jeho úsilí však na chvíli přerušil Sébastien Bourdais, který před ním vyjel po své zastávce v boxech. Při souboji v první zatáčce došlo mezi oběma jezdci ke kontaktu a Massa se roztočil. Tento incident se stal předmětem vyšetřování ze strany stewardů, kteří po závodě udělili Bourdaisovi penalizaci 25 sekund. Tím se Francouz posunul z šesté pozice mimo body, Massa navýšil svůj zisk na dva a Webberovi se vrátil jeden.

V závěrečných kolech se přesto Massa probojoval až za poslední bodované místo, na kterém jezdil Mark Webber. Brazilec se před Australana poměrně snadno dostal a v cíli za osmé místo původně inkasoval jeden bod, z kterého se díky Bourdaisově penalizaci staly dva.

Grand Prix Japonska tedy znamenala snížení Hamiltonova náskoku před Massou na pět bodů. Za pozornost jistě také stojí osm bodů Roberta Kubicy, které ho posunuly blíže k vedoucí dvojici. V poháru konstruktérů se do čela vrátilo Ferrari, Räikkönen s Massou totiž přivezli domů celkem osm bodů, zatímco Hamilton s Kovalainenem ani jeden.

GP Japonska - závod

P. Jezdec Tým Čas
1. Fernando Alonso Renault 1:30:21,892
2. Robert Kubica BMW Sauber + 5,283
3. Kimi Räikkönen Ferrari + 6,400
4. Nelson Piquet Renault + 20,570
5. Jarno Trulli Toyota + 23,767
6. Sebastian Vettel Toro Rosso-Ferrari + 39,207
7. Felipe Massa Ferrari + 46,158
8. Mark Webber Red Bull-Renault + 50,811
9. Nick Heidfeld BMW Sauber + 54,120
10. Sébastien Bourdais Toro Rosso-Ferrari + 59,085 *
11. Nico Rosberg Williams-Toyota + 1:02,096
12. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes + 1:18,900
13. Rubens Barrichello Honda + 1 kolo
14. Jenson Button Honda + 1 kolo
15. Kazuki Nakajima Williams-Toyota + 1 kolo
- Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 22 kol
- Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 17 kol
- Adrian Sutil Force India-Ferrari 9 kol
- Timo Glock Toyota 7 kol
- David Coulthard Red Bull-Renault 1 kolo

* po penalizaci 25 sekund

F1sports.cz

Zpět na hlavní stranu blogu

Anketa

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře