Otevřený rozhovor s Albertem Puigem

9. říjen 2008 | 07.42 |
› 

Bývalý závodní jezdec v seriálu mistrovství světa a nyní manažer Daniho Pedrosy Alberto Puig poskytnul motogp.com rozhovor, kde velmi otevřeně odpověděl na otázky týkající se přestupu Pedrosy k Bridgestone, atmosféře mezi oběma jezdci Repsol Hondy nebo o přechodu k jedinému dodavateli pneumatik v roce 2009.
dani
Dani byl jedním z hlavních uchazečů o mistrovský titul v sezóně 2008, ale nyní dokonce zisk druhého místa v šampionátu vypadá v posledních dvou závodech dost obtížně. Co se stalo?
Alberto Puig: "Především ostatní jezdci odvádějí dobrou práci, o tom není pochyb. Dani zahájil sezónu v době, kdy se uzdravoval po poslední operaci. Dokonce byl ve vedení šampionátu, když jsme přijeli do Německa (německá Grand Prix v červenci). Další nehoda a další operace v průběhu sezóny narušila jeho rytmus a to je moment, kdy se změnily vyhlídky. V několika závodech ztratil hodně bodů a poté zmizely jeho šance v boji o titul."

Byla provedená radikální změna v přechodu z pneumatik Michelin na Bridgestone. Co vedlo k takovému rozhodnutí?
AP: "Protože materiál, který jsme tehdy měli nesplňoval naše očekávání. Kdo jediný v tomto roce skutečně chtěl pokračovat ve spolupráci s Michelinem byla Honda a Dani Pedrosa. Měli jsme slíbený konkurenční materiál a měli jsme ho v prvních čtyřech závodech, ale pak – nevím proč – pneumatiky už nebyly později tak výkonné a to bylo dlouho před tím, než Dani havaroval v Německu. Pokud chcete bojovat o světový titul je přirozené obdržet to nejlepší – jestliže to nemáte, pak si nemůžete být jistí tím co děláte. Věřím, že Michelin dělal co bylo v jeho silách a musíme jim být za to vděční – Dani také dělal to nejlepší s tím materiálem, ale prostě to nestačilo."

Odvádíte lepší práci v garáži rozdělené přepážkou?
AP: "Neřekl bych. Pracujeme pořád stejně jako vždy. Přepážku vyžadovali výrobci pneumatik. Stalo se to předtím Yamaze a nyní je to samé u našeho týmu, nic jiného v tom není. Dani nikdy nesledoval co dělá jeho týmový kolega, takže my pokračujeme v práci stejným způsobem jak předtím, kdy žádná zeď nebyla. Daniho to neovlivnilo."

Daniho týmový kolega v Repsol Hondě Nicky Hayden se v různých rozhovorech zmínil, že není nadšený rozdělením. Byl tam před tím nějaký druh spolupráce, který již dále nepokračuje?
AP: "Všechno, co k tomu můžu říci je to, že Hadnovi to nyní může být na obtíž, protože nemá přístup k informacím a telemetrii dat z Daniho motocyklu. S těmito informacemi byl schopen zlepšit svou jízdu, protože měl všechny Daniho doporučení a nyní už toto nemůže nadále využívat. Jednoduše kopíroval to, co nikdy nevěděl, jak nastavit motocykl. Profesionální jezdec si nemůže stěžovat na to, že nemůže získat přístup k datům druhého jezdce, protože přijít na způsob jak to nejlépe funguje je jeho práce, ne toho druhého.

Každému je jasné, že závodní tým nepracuje stejně jak fotbalové družstvo. Tvoří ho dva jezdci, ale každý pracuje pro sebe a továrna bude podporovat jezdce, který má nejlepší šance. Protože, když jde o vítězství, tak to může získat jen jeden z nich. Tak to vždy bylo a také to tak bude – každý, kdo tvrdí opak tak lže, aby vypadal dobře."

Jsou pravdivé řeči, že vztahy mezi Danim a Haydnem byly vždy docela napjaté a že se v tomto směru nic nezměnilo?
AP: "Není to tak. Všechno se změnilo po incidentu v Portugalsku (v roce 2006), kde Dani udělal chybu v průběhu závodu. Nicky nakonec titul získal a Dani ve Valencii dělal to co musel dělat, aby mu v tom pomohl. Od tohoto momentu – třebaže to Hayden popírá, začal mluvit o Danim jako o ´podivínovi´ a vinil ze všeho lidi kolem Pedrosy. Neměl by vystupovat jako svatoušek, když říká, že s Danim nemá žáden problém, protože od tohoto incidentu v Portugalsku si myslím, že s ním hovořil asi jen dvakrát. Neměl by do toho tahat ani Daniho manažera jen proto, že žárlí na druhého jezdce."

Byla rivalita mezi oběma jezdci skutečně tak silná, jak by si kdo mohl pomyslet?
AP: "Upřímně řečeno a to aniž bych chtěl někoho urazit, u nás v boxech nikdy žádná rivalita nebyla. Nicky získal titul, když byl Dani prvním rokem v MotoGP a od té doby tam není žádná konkurence, protože on (Hayden) neměl výsledky. Dani sám získával zkušenosti v této třídě a Nicky byl vždy za ním, takže Nicky nebyl nikdy skutečným soupeřem."

Ke konci minulé sezóny se hodně hovořilo o potřebě zlepšit komunikaci uvnitř Hondy. Byl to případ letošní sezóny?
AP: "My jsme měli skvělou sezónu pokud jde o komunikaci a spolupráci s týmem. Po praktické stránce věci, jsme pokročili kupředu a japonská továrna stejně tak. Nový manažer týmu (Kazuhiko) Yamano je odhodlaný a velmi zvažuje jakékoliv rozhodnutí, což je obrovským přínosem."

Někteří kriticky říkají, že to vy jediný máte věci v Hondě pod kontrolou. Jak by jste na to odpověděl?
AP: "Podle mého názoru ti, co takové věci říkají postrádají respekt vůči Hondě a práci, kterou odvádí. Všechno co můžu udělat je přinést své jezdecké zkušenosti, jak mě o to Honda požádala, abych to tak udělal poté, co už jsem nějakou dobu spolupracoval s Pedrosou a Hondou v týmech kubatur 125ccm a 250ccm a získal s nimi tři mistrovské tituly. Jestliže se odvoláváte na to co říká Hayden, že jen já jediný to tam mám na starosti, nebo to tak mám ve zvyku pak musí pochopit, že v této práci a v tomto paddocku, kdokoliv kdo věří, že jen on jediný má všechno na starosti, jednoduše nemá pravdu. Nikdo nemá kontrolu nebo zodpovědnost za cokoliv – o všem rozhodují výsledky a ty dávají lidi na ta místa, kde jsou."

Nicky už v roce 2009 nebude u Hondy, ale ani Dani nedosáhl cílů, které byly pro něho stanoveny ...
AP: "Jistě jsme nedosáhli výsledků, které jsme očekávali nebo v tomto roce čekala Honda. To se stalo letos Haydnovi, který nakonec končí a to samé se může stát někdy i Danimu Pedrosovi, jestliže nebude mít výsledky. Pro výrobce jakým je Honda se vždy počítá se ziskem titulu. Každý profesionální jezdec si musí být vědom a jak je tomu v Haydnově případě si uvědomit, že to co dělá rozdíl není fakt, že váš tým dělá více nebo méně nebo mluvením toho či onoho, ale tím co je jezdec schopen předvést každou neděli na závodní dráze."

Myslíte si, že přechod k jedné značce pneumatik bude pro Daniho něco znamenat, když už v několika posledních závodech používá pneumatiky Bridgestone?
AP: "Když jsme se rozhodli o změně výrobce pneumatik, bylo to o tom najít materiál, který nám poskytne mnohem větší důvěru. Podle mého názoru toto rozhodnutí není něco, na co by si mohl stěžoval. Závody se stanou vyrovnanějšími a nebude tam takový propastný rozdíl mezi jezdci, který jsme mohli vidět v několika minulých letech. Všichni budou mít stejné pneumatiky – ještě není jasné jaká to bude pneumatika, ale budou tam určité možnosti a každý jezdec tak bude schopen přizpůsobit svůj motocykl k dostupnému materiálu."

Poslední otázka. V roce 2009 bude mít Dani nového týmového kolegu Andrea Doviziosa. Jaký je váš pohled na jeho přechod k Repsol Hondě?
AP: "Je to logický krok pro jezdce, který závodí s Hondou celou kariéru od 125ccm až po MotoGP. Je loajální vůči továrně a nyní se mu dostalo skvělé příležitosti. Co se týče toho, jak to ovlivní nás? Nebude to žádná podstatná změna a nijak to neovlivní náš způsob práce. Bude dalším soupeřem na dráze."

F1sports.cz

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: Otevřený rozhovor s Albertem Puigem marit 09. 10. 2008 - 07:51
RE: Otevřený rozhovor s Albertem Puigem marit 09. 10. 2008 - 07:54
RE: Otevřený rozhovor s Albertem Puigem filip snížek 12. 06. 2009 - 18:58