Rozhovor s Kenanem Sofuoğlem

16. srpen 2013 | 21.29 |
› 

kenanZávodník týmu Mahi Racing Team India v kategorii Supersport v exkluzivním rozhovoru pro server crash.net poodhalil svůj názor na předjížděcí manévr s Lowesem, řekl něco o svém zranění a naznačil své plány pro rok 2014.

Kenane, jak se to předjetí díváš ty?

O tom chci vážně mluvit. V posledním kole, v zatáčce předtím, než se to stalo, jsem šel ve vlásence na brzdy opravdu pozdě. Bylo to těsně předtím, než jsme se navzájem dotkli a Sam neměl žádnou šanci mě tam předjet. Jenže on jen pustil brzdu a vyhnal mě ven na obrubník. Minuli jsme tu zatáčku společně. Potom do té další najel zevnitř, ale nemohl zatočit, protože byl v mé stopě, takže jsem nemohl jít do náklonu správně.
Bylo to poslední kolo a on se rozhodl mě předjet, což bylo docela normální. Na to bych si nestěžoval. Oba jsme zatáčku minuli, a to kvůli tomu manévru, potom jsme oba minuli pravotočivou zatáčku a v další levé ani jeden z nás nejel v ideální stopě. Musíte mít na paměti, že jsme bojovali o vítězství v závodě.
V zatáčce, kde se to stalo, jsem šel pod něj na vnitřek, to je pravda, ale jsem si naprosto jistý, že slyšel můj motor, jenže nechtěl zůstat zpátky. Já jsem samozřejmě očekával, že se bude držet zpátky, protože ví, že tam jsem.
Potom jsme se dotkli a v té chvíli jsem nevěděl, že havaroval, ale věděl jsem, že k tomu dojít mohlo. Když jsem projel cílem, viděl jsem, že dojel daleko za mnou. Myslel jsem si, že jen vyjel z trati a o chvíli později mi bylo řečeno, že havaroval.

Když jsi najížděl do zatáčky, kde se to stalo, kdo byl vpředu, ty nebo Sam?

Nejlepší způsob, jak to vysvětlit je, že když mě v předchozí zatáčce atakoval, šel jsem na brzdy pozdě, takže musel minout zatáčku, aby se dostal na vnitřek, čímž mě také vyhnal ven. Právě proto jsem nemohl najet do zatáčky správně. To mi přišlo normální, chtěli jsme vyhrát závod, bylo to poslední kolo a já bych si na to nestěžoval. Jak jsem řekl, do následující levé zatáčky jsem najel ve stopě, ve které jel předtím Sam, a jsem si jistý, že mě slyšel, ale stejně se ke mně naklonil. Měl zůstat zpátky.
Je mi líto, že havaroval, ale jsem také zklamaný, že říká, že jsem to udělal schválně. Neudělal jsem to schválně, nevěděl jsem, že havaroval. Jenom jsem chtěl vyhrát závod. Po závodě jsem řekl, že kdybych v té zatáčce spadl a on vyhrál, nestěžoval bych si a neřekl, že Sam do mě narazil schválně.
Musím vám připomenout Imolu v roce 2010, kdy mě Eugene Laverty vyřadil ze závodu, když ve hře byl titul mistra světa. Po závodě jsem neřekl ohledně Eugenova útoku nic negativního. Zoufale jsem chtěl vyhrát, on také a tyhle věci se prostě stávají.
Nechápu, proč Sam řekl po závodě přímo do kamery, že to přijímá a takové věci se stávají, a o dva dny později řekl, že jsem to udělal schválně.

Připadá mi to, jako by ukázal dvě tváře. Po závodě jsme si gratulovali a vypadalo to OK.
Cítím, že je to skvělý jezdec, ale když jsem si později přečetl jeho vyjádření a názor, že jsem to udělal schválně, tak to tento pocit kazí a snižuje můj respekt k němu.
Myslím, že to v Anglii nikdo nechce přijmout jako závodní incident, protože se to stalo Samovi na jeho domácím okruhu. Ale není potřeba vytahovat na veřejnost obvinění, že jsem to udělal schválně.

Po závodě to vypadalo, že se Samovi omlouváš, je to tak?

Ano, omluvil jsem se mu, protože jsem věděl, že se něco stalo. Bylo mi líto, že závod skončil takovým způsobem a že havaroval. Byl bych radši, kdybychom poslední zatáčkou projeli společně, protože jsme oba chtěli vyhrát. To by bylo skvělé závodění.
Také jsem po závodě slyšel, že Samův bratr Alex přišel do mého boxu a velmi si stěžoval mým mechanikům a týmu. To je neprofesionální a myslím, že by se takové věci dělat neměly. Cítím to jako nepřijatelné, aby někdo přišel do mého boxu a křičel na můj tým.
V Imole jsem Samovi řekl, že vyhraje titul. Upřímně, ztratil jsem šanci v Aragónu a Monze. Takže odteď je mým cílem vyhrávat závody. Sam by měl závodit pro šampionát. Když jsem jel o titul s Eugenem Lavertym, tak jsem byl často šťastný za druhé místo, protože to mohlo stačit na titul.
Myslím, že je známo, že jsem typ jezdce, který bude bojovat o vítězství až do poslední zatáčky, pokud mám šanci a mým cílem je vyhrávat závody. Pokud je tu riziko, půjdu do toho, kdežto Sam možná nikoli.
V této sezóně jsem Sama začal mít opravdu rád jako člověka, takže skutečnost, že jsem to udělal schválně, řekl za mými zády, je pro mě zklamáním. Cítím, že to, co bylo řečeno, na mě lidi rozzlobilo. To mi dává velmi špatný pocit, že někdo, koho jsem považoval na kamaráda, říká takové věci.
S tímto vším, co se stalo, zmizela radost z vítězství v závodě a já jsem z toho skoro smutný.
Musím to zopakovat, neudělal jsem to naschvál.

Čí motorka byla v Silverstone rychlejší, tvoje nebo Samova?

Moje motorka byla rychlejší. Motor i přilnavost Kawasaki jsou velmi dobré, v porovnání se Samovou motorkou si myslím, že on je lepší v ostrých zatáčkách. Na konci kola i závodu si myslím, že jsme byli vyrovnaní. Myslím, že skutečnost, že dva motocykly jsou stabilně porovnatelné, činí závodění lepším.

Před posledním kolem se zdálo, že Sam ti ukazuje nějaké signály, je to tak?

Poté, co mě v polovině závodu předjel, polevil na plynu a nechal mě ho předjet a o pár kol později jsem udělal to samé jemu. Oba jsme akceptovali, že nedokážeme jeden druhému odjet a budeme se s tím muset vypořádat v posledních kolech, jenom jsme čekali.

Takže jste oba se Samem věděli, že budete bojovat až do posledního kola?

Samozřejmě.

Mluvili s tebou vůbec po závodě závodní komisaři?

Ne, nikdo se mnou nemluvil. Vím, že Yamaha podala protest, ale ředitelství závodu ho zamítlo a shledalo můj manévr jako normální závodní incident. Pokud je ředitelství závodu toho názoru, že to bylo v pořádku, tak proč se o tom stále mluví?
Pokud by ředitelství závodu rozhodlo o penalizaci, neměl bych k tomu, co říct a pouze bych vyjádřil svůj názor, kdyby se mě na to někdo zeptal, ale v tomto případě je můj manévr považován za legální.

A tahle situace nezmění styl, jakým závodíš?

Ne, nezmění. Mám cíl, pokusím se vyhrát poslední závody. Nejedu na titul, hodlám vyhrávat tak dlouho, jak mi to motorka dovolí.
Ale teď jsem na dovolené a bohužel jsem se zranil, takže doufám, že budu na závod v Německu fit.

Co je to za zranění?

Vlastně jsem si to udělal na vodě. Byli jsme na lodi a kamarád na mě spadl a já si zlomil tři žebra. Před dvěma dny.

Nakonec se tě musím zeptat, Kenane, už jsi dokončil své plány na příští rok?

To je pro mne zatím ještě velký otazník.
Absolvoval jsem dvouhodinový test na motorce Superbike a musím říct, že to nebylo jednoduché. Nebyl jsem po dvou hodinách tak rychlý, protože zaprvé jsem si zvykl na supersportovou motorku a zadruhé kvůli přemíře elektroniky. Je možné se přizpůsobit, ale nejsem si jistý, že je to možné u mě. Je mi 29 let, nejsem už žádný mladíček.
Další věc je, mám dobrý tým? V Supersportech závodím ve skvělém týmu s oficiální tovární podporou Kawasaki. V Superbike má už tovární tým dva jezdce a já bych musel jít do soukromého týmu a nevím, který je dobrý.
Opravdu to záleží na tom, co ode mě Kawasaki chce. Zeptal jsem se jich a řekli, že budou šťastní, když zůstanu v Supersportech. Jsem jezdec, který rád vítězí a to je zde možné, ale nejsem si jistý, nakolik je to možné v Superbike.
Také moje federace a turecká vláda říkají, že chtějí, abych pokračoval v Supersportech, protože mi trvalo dva roky, než jsem se dostal na úroveň, kdy mohu bojovat o šampionát. Pokud získám supersportový titul, moje federace dostane od vlády větší podporu pro mladé závodníky.
Aktuálně pomáhám deseti chlapcům, aby se jim dostalo podpory od vlády pro jejich závodění, protože až přestanu závodit, je pro mě důležité, aby bylo v Turecku více mladých jezdců. Vláda se nezajímá o to, jestli jsem v Superbike nebo Supersportech. Co je důležité, je titul.
Pro mě je to nyní padesát na padesát. Doufám, že budu mluvit s Kawasaki v Německu. Je to vážně jenom na Kawasaki. Udělám, o co mě požádají, protože jsem s tímto týmem rád.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Související články

žádné články nebyly nenalezeny

Komentáře