Nejen o GP Maďarska

9. srpen 2013 | 20.22 |
› 

Originally posted 30. 7. 2013 17:48 on marit0cz.wordpress.com

Svět Formule 1 má za sebou opět další ze záživných a napínavých závodů letošní sezóny. Lewis Hamilton do ní odstartoval z pole position, ale stejně si pojďme říci, že více šancí na vítězství měl Sebastian Vettel stojící na startovním roštu vedle svého britského rivala. Přeci jenom je Němec průběžným lídrem světového šampionátu a k dispozici má zřejmě nejrychlejší auto z celého startovního pole. Byť nerada, tak přiznávám, že pokud Vettelovi a týmu Red Bull vyjde vše, jak má, je těžko k poražení.
Lewis Hamilton však předvedl velmi dobrý start, stejně jako jeho týmový kolega Nico Rosberg. Celý tým Mercedes podal velmi dobrý výkon, když přehlédneme poruchu motoru na Němcově vozu, která vyústila v plameny, což vždy zaujme téměř každého diváka. Byla to škoda, i když se Nico po kontaktu s Felipem Massou velmi propadl, mohl zajet slušný výsledek.
Mercedes tedy dokázal zvítězit, byť se nezúčastnil předchozího testu mladíků, jehož součástí bylo i testování nových specifikací pneumatik Pirelli, z něhož byli vyloučeni kvůli nechvalně známé aféře jiného testování. V tomto směru jsem na straně Mercedesu, nikoli na straně dodavatelů pneumatik. Můžeme tedy teď říct, že všichni týmy jsou na tom ohledně testování naprosto stejně. I kdyby to tehdy Mercedesu pomohlo (o čemž doopravdy pochybuji), tak teď dostalo výhodu všech zbylých 10 týmů. V součtu je tedy znát, že auto Mercedesu není o tolik pomalejší, než vůz rakouské stáje. Pro Lewise Hamiltona samotného to znamenalo jeho vůbec první vítězství pro tým Mercedes, což mi v první chvíli přišlo nesmyslné, ale když jsem se zamyslela, tak jsem musela uznat, že tomu tak opravdu je. V ten moment mi přišlo strašně dávno, co byl Hamilton členem britského týmu McLaren, a že to není jeho první sezóna v barvách německé automobilky. Opak je pravdou.
Kimi Räikkönen opět předvedl své umění na trati, když se pro mě záhadným způsobem najednou objevil na pódiových příčkách. Neděle odpoledne je pro mne vždy velmi náročná, tudíž se není čemu divit, že jsem možná polevila v obezřetnosti, navíc když se člověk musí potýkat s tak nesnesitelně vysokými teplotami. A to bychom si neměli stěžovat, neboť si musíme uvědomit, že všichni piloti podstoupili mnohem větší zátěž. Tedy, souboj Kimiho s Vettelem byl kořením závěru závodu a já jsem jenom a jenom spokojená, že to byl právě Fin, který proťal cílovou pásku dříve. Upřímně vám však říkám, že nerozumím tomu, že zrovna Kimi a Vettel si tak dobře rozumí. Nemám vůbec nic proti jejich přátelství, i když se mi Vettel protiví, ale je mi záhadou, jak k sobě došli. Ono, oba dva jsou svéhlaví a ambiciózní, potřebují dostatek svého vlastního prostoru, jsou rychlí a chytří. A respektují se. A Kimi se ve Vettelově společnosti cítí opravdu dobře a uvolněně, což bylo vidět i během rozhovoru s Martinem Brundlem na stupních vítězů, když Sebastian zavtipkoval na Kimiho adresu, a ten měl stále kamennou tvář.

Ihned, co Brundle opustil Vettela, už se Kimi rozesmál a Vettela popichoval.
Sebastian Vettel nebyl vůbec dominantní, celkem mě šokovalo (ale i povzbudilo), když zůstal zaseknutý za Jensonem Buttonem, který ještě tou dobou vůbec neabsolvoval zastávku v boxech. Ano, nedaří se vždy a v jeho případě je to jenom dobře, protože stále doufám, že bude šampionát velmi těsný a bude se bojovat do poslední zatáčky okruhu Interlagos.
Co se týče jeho týmového kolegy, tak jsem příjemně překvapena. Marka Webbera jsem dlouhou dobu považovala za pilota, kterého nejvíce nesnáším, jenže nastala prudká změna. Bylo to nejspíš opravdu tím zjištěním, jak moc pomáhá Mitchi Evansovi a zajímá se o jeho kariéru. A jací jsou spolu kamarádi, takže jsem došla k tomu, že Mark je dobrý člověk je mi líto, že na konci sezóny z F1 odchází. Vždy jsem ho považovala za toho "Losera", ale není to tak. Mark má momentálně tu největší možnou smůlu, že je týmovým kolegou zbožňovaného Sebastiana Vettela, pro něhož by Christian Horner skočil i do rozžhavené pece. V neděli v závodě podal dobrý výkon, když z desátého místa na startu dokázal dokončit na čtvrté pozici. Ano, bylo to i díky jeho odlišné strategii, když startoval na středně tvrdých pneumatikách a pro měkké si dojel do boxů až na konci závodu. Ovšem podobnou strategii měly např. i vozy McLarenu a ty skončily za ním.
Fernando Alonso a jeho páté místo. V posledních pár závodech jsou mu tyto pozice jaksi určené. Nemůže se dostat na pódium, byť se snaží, seč to jde. Bohužel, forma Ferrari je bídná, neudrží krok s těmi nejlepšími, jimiž jsou nyní Red Bully a Mercedesy. V Poháru konstruktérů taktéž mají mizivou šanci. Nehodlám kritizovat Felipeho Massu, byť je to poslední dobou trend. Je to horší pilot, než je Fernando, ovšem dělá, co může. Jak už jsem řekla, Ferrari je velmi nekonzistentní a vždy musí jenom dotahovat. Potřebují zlepšit výkonnost svého vozu, ale kdo jim zaručí, že to za tři týdny zvládnou? Zlepšovat budou všechny stáje, aby byly dostatečně konkurenceschopné pro druhou polovinu letošní sezóny, takže se obávám, že bude Ferrari na naprosto stejném místě, jako je teď a neposune se absolutně nikam.
Romain Grosjean by se dal považovat za smolaře závodu. Všichni byli před startem přesvědčeni, že má velkou šanci na to, aby se stal vítězem na okruhu Hungaroring, avšak mě bylo jasné, že jednoduché to mít nebude, poněvadž Sebastian Vettel není z těch, který by rád přepouštěl své pozice, Lewis Hamilton jakbysmet. Romain však bojoval a bylo skvělé vidět ho, jak Vettela pomaloučku dotahuje. Jenže po incidentu s Felipem Massou a Jensonem Buttonem mi bylo jasné, že sen o druhém pódiu za sebou se rozplynul. Ovšem byla jsem mile překvapená, že i přes penalizaci průjezdem boxů se držel na šestém místě a ani dodatečná druhá penalizace 20ti sekund za kolizi s Jensonem ho níže neodsunula. Hlavně aby se teď Marion narodilo zdravé miminko a Romain mohl být hrdý taťka.
Jenson Button byl překvapivě spokojený se svým závodem, což jsem nečekala. I když byl samozřejmě naštvaný na Romaina kvůli incidentu. Bylo to neuvážené, to jest pravda. Oba dva mohou být rádi, že z toho vyvázli bez následků. Romain bez poničeného předního přítlačného křídla a Jenson bez defektu. Na druhou stranu pro Jensona to je zlepšení o 6 pozic oproti startu, tedy naprosto stejně jako v případě Marka Webbera. Sergio Pérez se v bodované desítce udržel také. Stále si myslím, že je McLarenem nedoceněný a Jensonovi bude dvojku dělat asi navěky. Je sice nováčkem v jejich týmu, avšak ne ve Formuli 1. On je mnohem lepší pilot, než se může zdát, má podle mě velký potenciál. To je vidět zejména v kvalifikacích, kdy bývá rychlejší než samotný Jenson, který podle mě nemůže připustit, že jeho pozice toho rychlejšího a lepšího je ohrožena mexickým mladíkem. Ve zkušenostech se mu však rovnat nemůže, ale to není Checova chyba. McLaren letos také nepostavil zrovna nejlepší auto a já jsem vcelku zaskočená, když vidím, že je řazen mezi střed pole. Avšak zdá se, že se pomalu zlepšuje. Opět měly oba dva vozy na bodech, což se ne vždy letos povedlo. Ovšem cesta za pódiem nebo dokonce vítězstvím je nesmírně dlouhá a kluci z Wokingu budou mít ještě plné ruce práce.
Pastor Maldonado vybojoval první bod pro Williams v letošní sezóně. Nevím, jak vám, ale mě to přijde krapet zahanbující. Williams je dalším týmem, který disponuje špatnou formou a mě to mrzí, protože atmosféra a "spirit" tohoto týmu mi vždy imponovaly. Má za sebou neuvěřitelnou historii a Sir Frank Williams je výjimečná osoba, k níž chovám obrovský respekt, za všechno, co dokázal a čím si musel projít. Claire Williamsová je v těžké pozici, ale má to v krvi, takže může pozvednout tým výš. Teď ve mě hlodá červíček, že Pastor není úplně nejlepší volbou. Vím, že v jeho případě se neustále oháním společností PDVSA a penězi, díky kterým v F1 je, což se může zdát nespravedlivé. Ale zase si musím uvědomit, že to byl on, kdo loni v Barceloně vystoupal na první stupínek. Valtteri Bottas je podle mne dalším velkým talentem a obávám se, aby nebyl promarněn. Klidně by mohl následovat své slavné krajany Kekeho Rosberga, Miku Häkkinena a Kimiho Räikkönena v zisku titulu, ale k tomu je potřeba mnohem víc. Na druhou stranu je letos nováček a hvězda z něj stále může být. Williams by si ho měl hýčkat, protože on je může dovést k lepším výsledkům.
Nico Hülkenberg je poslední dobou nejdiskutovanějším pilotem kvůli jeho aktuální pozici v týmu Sauber. Nedostal zaplaceno od nich a teď vyšlo najevo, že ani od Force Indie, jeho předchozího zaměstnavatele. Jenže Nico vypadá v Sauberu spokojeně, s Estebanem si sedli a stali se z nich kamarádi. Ano, vím, že rozpadem jejich jezdecké dvojice toto pouto nemusí být přetrženo, ale jednoduše mě mrzí, že už nebudou týmoví kolegové. Celá věc ohledně Sauber a jejich ruských "spasitelů" je podivná a mě se to začíná nelíbit. Rusové nepovolí kohoutek financím, dokud Sergej Sirotkin nedostane závodní licenci, což však bude ještě nějakou tu dobu trvat. Nevím tedy, jak chce Sauber přežít ... Nico má však můj neskonalý obdiv za to, jak celou situaci zvládá a také za to, jak se rve na trati. V závodě měl bohužel smůlu v boxové uličce, kde překročil rychlostní limit a dostal penalizaci průjezdu boxovou uličkou, což ho s největší pravděpodobností stálo bodový přínos. Esteban Gutiérrez se potýká pořád s nějakými problémy. O tomto víkendu bohužel také. Nejdříve ve třetím tréninku motor, v závodě převodovka, kvůli níž musel odstoupit. A znovu bych se dostala k tématu Sauberu, jeho formy a především budoucnosti.
Jean-Eric Vergne a Daniel Ricciardo. Vergne o místo Daniela porazil přímo na trati, na což jsem zůstala celkem hledět. Red Bull již dříve oznámil, že Vergne už na sedačku u nich pro příští rok šanci nemá a že budou rozhodovat mezi Danielem a Kimim. Nejdřív mi přišlo, že to Vergne vzal celkem v pohodě, ale poslední dobou z jeho vyjádření cítím vůči Danielovi zášť. Možná hledám mezi řádky něco, co tam ve skutečnosti není, ale nemůžu si pomoct. I když sám o sobě si je vědom toho, že potřebuje získat zkušenosti. Na druhou stranu, pokud se Daniel stane závodním pilotem týmu Red Bull, tak se Vergnovým novým týmovým kolegou stane buď Antonio Félix da Costa nebo Carlos Sainz jr. Všichni jsou přesvědčení, že to bude Antonio, ovšem Sainze bych neodepisovala ani v nejmenším. Antonio se zdá být ve WSR pod tlakem, už dlouho nestál na stupních vítězů, což je něco, na co u Red Bullu slyší. Sainz se v Maďarsku předvedl ve velmi dobrém světle, zejména ve druhém závodě GP3. A tak by měl Vergne týmového kolegu, který by ho byl schopný porážet a možná (!) dostat místo u Red Bullu (nevím sice kdy, když Vettel i Daniel jsou mladí) dříve než on. Však víte, hlavním cílem závodního pilota je porazit svého týmového kolegu.
Co se týče obou Caterhamů - Gieda a Charlese - a Marussií - Julese s Maxem, tak ti si jedou druhou ligu. Bohužel je to tak, i když skončil Giedo na 14. místě, byl daleko. S Charlesem ztráceli 2 kola, Jules s Maxem pak 3. Podle mého názoru (možná nejenom) je nejtalentovanější z těchto čtyř Jules Bianchi a určitě by si zasloužil mnohem lepší auto, než má k dispozici. Existují spekulace, že by nahradil Felipeho u Ferrari, ale co s Felipem? Ten je také nedoceněný. To, co dokázal v roce 2008, byl jeho vrchol a nehoda v Maďarsku o rok později rozhodla, že Felipe už nikdy titul nezíská. O Maxi Chiltonovi poslední dobou pochybuji, ale stejně jako v Pastorově případě to je ode mě hnusné. Max zase nebyl v GP2 tak marný, takže si to místo vysloužil, ale jednoduše nevím ...
Paul di Resta to za celou Force Indiu dobabral už od kvalifikace, když se nedostal z první části. A to nebylo poprvé. Otevřeně vám tady říkám, že Paul mi začíná být vysoce nesympatický, ať už svými výkony, nebo svým vystupováním a řečmi, kterých má mimochodem poslední dobou až příliš a skutek utek. Dobrá, tentokrát to byla vina techniky, protože jeho i Adriana Sutila vyřadila hydraulika, ale ten měl aspoň lepší kvalifikaci!

Za necelé čtyři týdny nás čeká závod na legendárním okruhu Spa-Francorchamps, který musí milovat každý fanoušek F1, protože Eau Rouge je pouze jedna! Jsem zvědavá, jak se výkony těch či oněch změní a doufám v další napínavý závod plný všemožných zvratů. 

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Související články

Komentáře