Singapur

29. září 2008 | 15.23 |
› 

Prvním vítězem Velké ceny Singapuru je Fernando Alonso!

Formule 1 zažila svou velkou premiéru. Poprvé v její historii se jelo za umělého osvětlení. Dějištěm historického nočního závodu byl nový městský okruh v ulicích Singapuru. Po zkušenostech z Valencie se kdekdo mohl obávat, že závod nebude příliš zajímavý. Opak byl však pravdou.

Nejrůznější okolnosti nakonec pomohly k vítězství Fernandu Alonsovi. Ten byl v Singapuru rychlý ve volných trénincích, ale po smůle v kvalifikaci (potíže s přívodem paliva) musel startovat až z patnáctého místa a na dobrý výsledek už si nevěřil. Alonsovi a Renaultu k úspěchu paradoxně pomohl týmový kolega Nelson Piquet, když po jeho tvrdé ráně do svodidel vyjel na trať safety car. Na druhém místě dojel Nico Rosberg, a na třetím Lewis Hamilton.

Po prvních pár kolech by asi málokdo čekal podobné obsazení pódia. Start se vydařil nejrychlejšímu muži kvalifikace Massovi a ten okamžitě poodjel druhému Hamiltonovi. Třetí jezdil Räikkönen. Start se nevydařil Kovalainenovi, který měl kontakt s Kubicou. Kromě Poláka ho předjeli ještě Vettel a Glock. Za nimi se přetahovali Rosberg a Trulli. Alonso, který zahájil závod na měkčí směsi pneumatik, se posunul o tři místa na dvanácté pozici.

Massa Hamiltonovi neustále mírně poodjížděl, i když najel na úlomky předního křídla, které ležely na trati. Naopak na Angličana v McLarenu se začal dotahovat Räikkönen.

Jako první zastavil v boxech ve 13. kole Alonso, což se vzhledem k jeho volbě směsi pneumatik dalo očekávat. Pravděpodobně klíčový okamžik závodu přišel o dvě kola později. Nelson Piquet nezvládl výjezd ze zatáčky 17, dostal hodiny a narazil zezadu do svodidel. Na trať musel vyjet safety car, což byla čára přes rozpočet strategií některých týmů. Například Rosberg musel do boxů navzdory tomu, že byla uzavřena pitlane. Totéž platilo pro Barrichella a Kubicu. Němec i Polák si podle aktuálních pravidel vysloužili desetisekundovou penalizaci stop and go. Brazilec tomu unikl, protože odsoupil ze závodu dříve, než začal být vyšetřován.

"Legálně" šlo do boxů zajet až v 17. kole. O kolo později se do boxů společně vydaly oba vozy Ferrari. Massovi se však zelené světlo, které nahrazuje tradičního muže s lízátkem (tento systém používá jen stáj z Maranella a již v minulosti jí přinesl problémy), rozsvítilo předčasně, takže vyjel i s tankovací hadicí, kterou trefil jednoho ze svých mechaniků. Navíc přímo ze svého boxového stání vjel do cesty Sutilovi (stejně jako ve Valencii). Těsně před výjezdem na trať zastavil, aby mu mechanici mohli z nádrže hadici odstranit. To všechno stálo Massu mnoho času. Navíc ještě za omezení Sutila dostal penalizaci v podobě průjezdu boxy (na rozdíl od Valencie).

Za safety carem se tak srovnalo nové pořadí. Vedl Rosberg (toho však čekala penalizace) před Trullim a Fisichellou, kteří však ještě nezastavili v boxech. Alonso už se posunul na páté místo, Massa jezdil poslední.

Dost se zdržel i Räikkönen, který v depu musel čekat na odbavení Massy, takže teď bojoval o patnácté místo. Od 20. kola se znovu závodilo.

Po odpykání penalizací a dokončení zastávek v boxech se do čela posunul Alonso, který postupně poodjížděl Rosbergovi. Nenápadnou jízdou a vhodně načasovanou první zastávkou těsně před uzavřením boxové uličky se na třetí místo posunul Coulthard. Za ním jezdil Hamilton. Dalším favoritům se však nedařilo vůbec. Massa s Kubicou jezdili po penalizacích na chvostu, Kovalainen na začátku druhé desítky a Räikkönen bojoval s Nakajimou a Trullim o osmé místo.

V 41. kole zamířili podruhé do boxů Rosberg a Alonso o kolo později pak Hamilton s Coulthardem. Skot napodobil Massu, když i jemu zůstala v nádrži tankovací hadice. Podařilo se ji však odstranit ještě u mechaniků, takže ztratil jen pár sekund. Díky nim však nakonec klesl za Glocka a Vettela. K tomu se ještě přidaly potíže s brzdami.

V 51. kole skončil nadějně rozjetý závod pro Trulliho. Pohled do jeho tváře potvrdil, že jezdci navzdory skutečnosti, že start byl ve 20 hodin místního času, závodili ve velmi náročných klimatických podmínkách.

Mezitím dostal Massa v nájezdu do zatáčky 18 hodiny, když projížděl kolem pomalu jedoucího Trulliho. Ve chvíli, kdy se Brazilec vracel na trať, projížděl kolem Sutil, snažil se mu vyhnout a narazil do svodidel. Na trať opět vyjel safety car. Tím přišel Alonso o svůj dvacetisekundový náskok.

V 54. kole safety car opět zabočil do boxů. Zkušený Alonso restart zvládl a svým pronásledovatelům Rosbergovi a Hamiltonovi začal opět ujíždět. Hamilton se s ohledem na skutečnost, že Massa je daleko za body, rozhodl neriskovat, a tak nakonec na Rosberga neútočil. Kdo však útočit chtěl za každou cenu, byl Kimi Räikkönen. Snažil se dostat alespoň před čtvrtého Glocka, ale v zatáčce 10, která připomínala spíše nepovedenou šikanu, najel na obrubník a zamířil rovnou do svodidel. Tím se definitivně vyřadil z bojů o letošní titul mistra světa.

Pak už k žádné změně v pořadí nedošlo a Fernando Alonso si dojel pro své první letošní vítězství. Nico Rosberg se v podobě druhého místa dočkal nejlepšího výsledku kariéry, na třetím místě dojel Hamilton. Za nimi se srovnali Glock a Vettel, kteří stále drží vysoký standard svých výsledků, pro šesté místo si dojel Heidfeld, dva body za sedmé místo získal Coulthard a osmý skončil po nenápadném výkonu Nakajima. Tým Williams dnes jako jediný bodoval s oběma jezdci a potvrdil svou teorii, že trať v Singapuru bude jeho vozům vyhovovat.

Díky hrbolatému povrchu bylo potřeba nastavit vozy na vyšší světlou výšku. S tím se nejlépe vypořádal Renault, kterému takové nastavení sedí. V kombinaci se startem na měkčí směsi pneumatik a vhodně zvolené strategií to byl klíč k úspěchu.

Co se týče situace v šampionátu, pomohl si Hamilton (84 bodů), který nyní vede o sedm bodů před Massou (77). Ve hře o titul je ještě Kubica (64). Naopak Räikkönena (57) už dohání Heidfeld (56). Alonso je s 38 body sedmý. V poháru konstruktérů se dostal do čela McLaren (135), který o bod předstihl Ferrari (134). Na čtvrté místo s velkou ztrátou na BMW Sauber (120) se díky Alonsově vítězství posunul Renault (51). Pátá je Toyota (46).

Příští závod se jede za dva týdny na okruhu Fuji jako Velká cena Japonska.

Zdroj: f1Sports.cz

A teď výsledky:

1 Fernando Alonso Renault 61 Vítěz
2 Nico Rosberg Williams-Toyota 61 +2,9 s
3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 61 +5,9 s
4 Timo Glock Toyota 61 +8,1 s
5 Sebastian Vettel STR-Ferrari 61 +10,2 s
6 Nick Heidfeld BMW Sauber 61 +11,1 s
7 David Coulthard Red Bull-Renault 61 +16,3 s
8 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 61 +18,4 s
9 Jenson Button Honda 61 +19,8 s
10 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 61 +26,9 s
11 Robert Kubica BMW Sauber 61 +27,9 s
12 Sébastien Bourdais STR-Ferrari 61 +29,4 s
13 Felipe Massa Ferrari 61 +35,1 s
14 Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 61 +43,5 s
15 Kimi Räikkönen Ferrari 57 +4 kola
Jarno Trulli Toyota 50 +11 kol
Adrian Sutil Force India-Ferrari 49 +12 kol
Mark Webber Red Bull-Renault 29 +32 kol
Rubens Barrichello Honda 14 +47 kol
Nelson Piquet Renault 13 +48 kol

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře